~ CliCk mY HeArT ~

Thursday, January 12, 2012

Aku dan teksi..


Rasanya dh dua bulan lebih aku kat opis baru ni.....selama tu jugalah aku jd pengguna tegar teksi. Teksi ni aku naik depan opis, tp kat seberang jalan la. kadang2 tu aku x sempat nk lintas, teksi dh pun berenti & buat syarat sama ada aku nak naik. kalo dh nampak teksi berenti tu, cpt2 la aku melintas.
dh mcm2 teksi yg aku naik, dh mcm2 kaler & dh mcm2 jenis, saga, wira, waja..Mcm2 bangsa juga yg aku jumpa,,Cina India Melayu...kita kan 1 Malaysia.
Teks ni aku naik sampai la ke stesen LRT bandar Tun Razak..slalunya lam $5++, abis mahal lam $6 la


macam2 karenah pemandu teksi juga yg aku jumpa....ada yg pendiam & ada yg peramah
Kalo jumpa yg pendiam tu, mmg satu dua tiga soklan jer yg dia tanya,
"pegi mana?"
"turun sini ka?"

ilang kan rasa sunyi sepi tu, dia akan pasang radio...kalo radio tu lagu yg aku paham, layan la juga...tp kalo kena dia buka radio yg lain2 bahasa...alamak..aku cuma doakan cepat sampai destinasi.

Kalo yg peramah pula, mcm2 soklan yg akan ditanya....terus terang aku mmg malas nk jawab. Kalo yg biasa2 tu ok la, kalo yg luar biasa tu, jwb acuh tak acuh ja.
Contohnya semalam, pemandu ni terover peramah :-
Antara soklan yg ditanya:

Taxi:"ko duduk mana, naik LRT ni?
I: sy d putrajaya
Taxi: jauhnya...pastu ko naik apa pula
I: saya amik ERL kat B.Tsk Selatan.
Taxi: Naper x bawa kreta jer
I: nanti2 saya bawa la
T: Pagi2 ko bangun pukul brp ni..
I: Sebelum subuh

(lam hati...penatnya nk jawab)
igtkan dh abis la pastu ada lagi
pastu dia pula yg sibuk citer hal dia..

Taxi: Saya ni bawa taxi ptg2 ja. pagi2 bangun antar ank skolah, Pastu blk tido jap. Kalo kluar awal,  t/hari saya mesti balik, rehat2 mandi, sembahyang...saya kalau Zohor mmg saya jaga sgt2..kena sembahyang. Tapi....kalau Asar & Maghrib..yg tu slalu terbabas

errkkk.....dia ni x segan2 pula citer kat aku..dh la td citer bukan main lg jaga semayang Zohor...eeiii....x paham betul ngan org camni

Taxi:ank ko brp org?
I: Sorang jer
Taxi: Ko merancang ke?
eeii...ni yg aku x suka ni...time ni aku jwb acuh tak acuh jer..nanti dia melalut pula.
I: entah la
Taxi: Ko jgn rancang2 ni...ko tgk kaum C..ank dorang sorang ja, pastu dh besar, mak bapa tinggal kat rmh org tua...bla bla bla bla

errrmmm.....masa ni aku cuma pasang telinga jer..malas nk tambah2 citer, nanti panjang pula...lam hati ni cuma doa, cepat la sampai LRT..tak sanggup dah nk sembang2



lbh suka ngan pemandu teksi yg pendiam




14 comments:

Zana Adieyza said...

terover la pulak pak cik teksi tu.. sampai soalan rancang2 anak lak..

zana pun x berapa suka if org tu terlebih peramah dgn soalan2 mengarut2.. kalau tanya benda yg ok xpelah..

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

yang terlebih peramah tu...baik jwb acuh tak acuh dah la...pdn la tanya byk sgt soklan kan...

~izan~ said...

mak aii kak,kalau izan pun rimas gitu kak..bagai2 soklan kuar.mesti rasa lmbtnya la nk smpai..huhu

munna said...

banyaknya tanya.... kalau dah banyak tanya mulalah hal2 melalut pun keluar

Mama Gee said...

eeee bosan gilerrrrr pemandu camni...kalau kena kat i...i buat2 call kawan...padahal buat2 je..malas nk layan sembang punya pasal...tp kalau jarak jauh jenuh gak nk buat2 tu..hik3

mamyharraz said...

hehe mcm2 perangai kan..

yg penting sya jgn layan bila depa start membebel..buat selamber je janji selamat sampai..biarkan depa nak membebel sensorg.

SiTi said...

uiishhh abih semua nak ditnya nya...kita ni yg jd rimas...klo bleh nak cepat jer smpai ke destinasi

~~*Lady Salwa*~~ said...

Betul tu... kalo yg terover peramah ni kita pun jadik malas nak layan... Tambah kalo tanya bab2 peribadi nih... sabo je la...

che mid said...

Jauh tu syariza... tak mengantuk ke dalam kereta atau lrt...kalau akak. boleh mimpi2 tu..

Ayen... said...

Hahahaha...mmg ramah betul ek dia.tu klu layan lg mau smpai cite dlm bilik pun kluar tu,hehe...

Aleyn said...

Drebar tu boring kot...tu yg tanya macam2 tu...jawab sepatah dua jer..tak yah layan sangat

-Sara- said...

issh byk no soklan pakcik taxi tu tanya yee..klo sara pn xkose nk layan..hehe

adianiez AIDA said...

sejak abis belajar aida da tak pernah naik teksi! lagipun dok melaka kan, mudah lagi naik kta. teksi tak pakai meter. mahal! minima RM10...

Aku Dan Teksi said...

Naik teksi pak cik,pendiam org nya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails