~ CliCk mY HeArT ~

Wednesday, September 7, 2011

~ Suasana kubur Kuala Lumpur di pagi Syawal ~

errrmmmmm.....naper kena citer kubur???
sebabnya pic raya yg lain lom complete, ada kt en asben & ada pd adk aku.
Jadinya aku citer dulu la pasal kubur....x per jgn takut, bkn nk citer kisah seram pon. n3 ni agak panjang sikit.

Raya pertama aku mmg di Kuala Lumpur, selepas bersalam-salaman ngan pil dan bergambar gedik sikit2, aku, en asben & Aiman ke kubur, pil x gi sbb ada org berya d rumah.
Ni kiranya kali pertama, aku gi kubur di Kuala Lumpur di pagi raya. Yer lahh, arwah nenek pun baru setahun lbh tinggalkan kami. Kubur yg kami lawati ni Tanah perkuburan Ampang berdekatan  ngan KLCC & Saloma Bistro. Allahyarham P.Ramlee, Saloma & ramai lg org2 kenamaan yg lain pon disemadikan di sini. Rasanya agak berbeza suasana kubur di kampung dan di bandar. Naper yer???? Mungkin kawan2 dah biasa & mungkin ada yg lom biasa ngan suasana mcm ni. Aku sendiri agak terkejut ngan suasana yg belum pernah aku tgk masa berkunjung ke perkuburan di kampung. Jom aku citer serba sedikit. Ni smua dari apa yang aku lihat.



Sampai2 jer, keadaan parking agak sesak sbb kawasan yg ada agak terhad, kami terpaksa parking di kawasan yg berbayar... errmmm nk gi kubur pon kena bayar RM5...Kuala Lumpur oh Kuala Lumpur. Kubur sini kan banyak bekas2 VIP, jadinya kereta2 yg parking pong banyak juga la mewah2 sajok... berduyun2 aku tgk kaum keluarga yg berkunjung....mcm2 pesen baju raya glam leh tgk, tu lom lg yg sedondon kaler...ada satu famili tu lam 10org sedondon kaler merah ang ang...Yg berkasut tumit tinggi, adesss mcm nk gi catwalk gitu...maybe kubur sedara mara derang bahagian depan. Yg tidak perlu menjejak tanah rumput yg leh menenggelamkan tumit kasut...agaknya lah.





Menuju ke pintu masuk tanah perkuburan, terkejut bila nampak meriah sangat2, mcm ada pesta pula. Sebabnya ada org yg jual aiskrim, air, jajan, belon utk budak2 pon ada..oouucchhh..ahkak terkejut tau...
yg lain2 tu mcm biasa la..ada yg jual batu2 putih, air mawar, bunga2 campur utk ditabur di kubur. Aku pun beli gak sebungkus bunga yg yg dcampur ngan hirisan daun pandan RM2 jer..


google

Sampai jer depan pintu, ahkak terkejut lg tau....berpuluh2 pengemis tunggu di depan pintu & di laluan ke kubur....
OMG...pertama kali kulihat....
pengemis ni lbh ramai ngan org Myanmar...ada yg bawa bb, yg bawa anak2...dh tu masing2 pakai baju cantik2 & of coz la baju raya mereka kannn...dan mereka yg ala2 mat pit drug addict  pon ada.....
jalan dan jalan lagi, terjumpa pula sebaris ngan pengemis bangsa Cina...jantung haku makin kencang sbb terkejut punya pasal...errmmm x sangka derang sanggup sama2 duduk kat situ untuk menagih simpati dr org2 kita.

Derang tahu org2 Melayu mmg pemurah & kalau menderma tak kira bangsa....Yg aku gelihati, leh pula derang ni gaduh sesama sendiri sebab berebutkan kawasan...aku hanya menggeleng kepala. Di satu sudut aku ternampak pengunjung (nampak mcm org kaya2) yg dtg menziarah menghulur sekepuk duit banyak tau RM1 pd anak lelakinya utk diberi pd pengemis yg ada...Pengemis2 yg ada cepat2 menghulur tangan termasuklah pengemis Cina yg memanggil budak tu...Aku???? aku mmg tak derma pon pada derang sbb yg dtg tu aku tgk mereka cukup sifat & sihat tubuh badan...lbh baik duit tu didermakan pd mereka yg betul2 memerlukan.




Cantik2 jer kubur kat sini, kemas, tersusun & cantik2. Yg mana ada duit lebih, macam2 style kubur dihiasnya...perlu ker??? Kadang2 tu aku tgk mcm berlebih lebihan jer..Kadang2 tu aku tgk kubur tu dh mcm kubur org asing. Bila tinggalkan duniawi, kita smua sama jer kan..tiada lg pangkat @ darjat...aku hanya memerhati jer. 
 Tanah kubur ni ada 3 bahagian, bahagian pertama..kita dpt tgk kubur2 yg berstyle & aku rasa depa2 ni dulu mesti golongan VIP, kubur arwah P.Ramlee & Saloma pun ada di bahagian depan. Laluan kubur ni juga jln lbh bertar, jd kalo pakai kasut tinggi pun, x yah risau tumit kasut tenggelam ok...Bahagian tengah, kubur mcm biasa ja..tp lbh ke bawah kiranya mcm turun bukit..kawasan ni dah tidak bertar, yg ada hanya laluan jln kaki di tengah2 yg diletakkan ngan batu bata. Bahagian ke3, kawasan kuburnya lebih jauh kebelakang & menurun bukit lg & di sinilah bersemadinya arwah atuk & nenek. Di bahagian ke2 & ke3 akan nampak lbh kpd suasana kampung.



Kami baru kali kedua dtg ke sini melawat kubur nenek. Kali pertama ngan mil dan kali kedua ni kami dtg sendiri, confident sangat kami tau kedudukan kubur tu. Tapi tu lah Allah menduga, kami tak jumpa pula ngan kubur atuk nenek. En asben dh berpusing2 cari...Call adik dia tanya kedudukan yg tepat. Aku pula hanya ingat ngan pokok besar, yg aku tau kubur tu dekat ngan pokok besar. Tp kawasan tu pula banyak pula pokok besar...puas juga mencari2. En asben agak stress & marah2... Aku cuba tenangkan dia & aku kata kita tak lehkan salah sapa2 dlm hal ni. Mama x ikut kita bersebab. Lgpun kita yg salah, kita yg jarang2 ziarah kubur, smua tu salah kita sendiri. Doalah...insyaallah dimakbulkan. Aku sendiri berdoa, "Nenek...ija datang ni...Ija nk melawat nenek, tapi ija x jumpa...maafkan ija sbb jarang2 melawat nenek..nenek...tolonglah tunjukkan kat mana nenek, Ya Allah Kau tunjuklah di mana nenek".....dengan kuasa Allah, aku terpandang di satu sudut di depan aku berdiri...terus aku cepat2 ke arah tu..makin kuat debaran hati...Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah...aku dah jumpa, betullah aku tgk nama di batu nisan tu. Terus aku panggil en asben & tunjukkan kubur yg aku dah jumpa....menitis airmataku, doaku dimakbulkan. 
Siap lagi aku bagi moral pd en asben==  kalau buat sesuatu, buatlah dlm keadaan tenang. Pasni keraplah dtg menziarah mereka yg telah tiada. Kalau dtg selalau, mesti kita ingat kedudukan kubur tu ngan tepat.



Agak panjang juga n3 kali ni, semalam lagi aku draft & ari ni ada sambung sikit.....ni smua aku abadikan sebagai kenangan aku....inilah pengalaman ku

25 comments:

.::Lynn::. said...

canggih betul kubur orang kl...

MRS. K said...

dah masuk dalam tanah pon ada kira darjat lagi.. huhu..

lain macam la suasana kat kl compare kat kg.. hermmmmmmmm

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

erkkk kat kubur pown ada pengemissss??

mamyharraz said...

tajuk mmg serammm :')

tentang suasana persekitaran kubur yg awk citer mmg akak pun tumpang terkejut =P begitu ya keadaannya..mmg tak terfikir camtu sbb kubur kt kampung mmg sunyi sepi..batu nisan pun guna batu sungai kebanyakkannya..

apapun..harap2 kita semua tak berlebihan kan yelah tempat yg kita nak tuju di SANA tetap sama..wallahhuallam~

~AlFatihah utk arwah nenek sya~

syariza09 said...

.::Lynn::.

terlalu moden

syariza09 said...

MRS. K

mmg jauh sgt bezanya

syariza09 said...

C.M.A @ CikMoonAdnan

KL....di mana2 ja mereka ada termasuklah d kubur....ouuccchhh

syariza09 said...

mamyharraz

tu la...kat sini dh mcm berlawan2 pula kubur sapa plg cantik

~izan~ said...

owh kalau akk tak stori mori kat sini,izan tak tahu pun kak sebab tak pernah pegi.

kubur pun ada darjat2 yer kak.hmm..tp betul kata akak,hias lebih2 pun kang menyerupai bangsa lain lg haru.

akak seorang yg penyabar. izan suka cara akak,cool dan sebab tu Allah kabulkan permintaan akak..bila niat kita baik,insyaAllah semua dipermudahkanNya kan kak..Alfatihah tuk arwah nenek akak...

~Siti Hajar~ said...

kat kaw kubur pun meriah, dasyat KL..

btl la tajuk kasi seram je..

AzMask said...

macam2 ada kat kubur di KL ek..

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

dan lg ada yg berniaga ni ye....sakan sungguh yg besiap bagai dgn kasut tinggi tu....

Myra Jay said...

1st time dengaq kubur cenggini, siap ada peniaga & pengemis..

Itula kota kan, segalanya canggih manggih..

Qhaifa Nur said...

salam ziarah

pg raya gi ziarah kubur abah kat Karak Highway, suasana lebih kurang sma je...

dh follow jom follow back
qhaifanurin.blogspot.com

syariza09 said...

~izan~

tu laaa...akk terkezut tu..tu yg nk bg tau kwn2 lain sama pasal ni

syariza09 said...

~Siti Hajar~

KL mmg dasyat!!

syariza09 said...

AzMask

mcm2 ada...hehehehe

syariza09 said...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™

org KL mmg sakan..hehehe

syariza09 said...

Myra Jay

terlalu canggih sampaikan skt mata pula nengoknya

syariza09 said...

Qhaifa Nur

salam...ooo sama jugak yer

Lee-Yan-Naa said...

Terloong kot saya baca..tak sangka la plak sampai tahap camtu kawasan perkuburan..tetibe rasa sayu baca part akak doa dalam hati tu..bergenang tibe2..al-fatihah untuk arwah nenek :D

Fieza79 said...

dasyat kan tanah perkuburan KL...mcm pesta la pulak siap ada org menjual bunga dan makanan bagai...nmpk sgt time tu la org berpusu pusu nak ziarah kubur kan...amik kesempatan..

hyazz said...

rupa nye pengemis lagi ramai di bandar ek...kampung takde langsung pengemis kat kubur... hrmmm... macam2 pesennn kan

sW33tdARLiNG said...

dulu rasa pelik sgt sbb orang pi kubur raya pertama.. kat terengganu, pi kubur on raya 6 jer..

ZaNa aDieyZa said...

siap ada yg berniaga ke kak? zana x taulah pulak situasinya sampai mcm tu sekali.. siap bayar parking mahal lg.. KL sungguh!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails