~ CliCk mY HeArT ~

Tuesday, September 20, 2011

Kerana mulut dan perut, "kau" ku cari dimana2 saja

Tajuk terpanjang....bukannya apa, saja nak gambarkan perasaan masa tu.
Mmg buruk perangai, selagi tak dapat apa yg aku nak...moncong la molot ku ini...
Sebelum balik dari Perlis, aku buka mulut kat mak nak cari sepat ronggeng..erkkk tak tahu pa itu sepat ronggeng?? x per, baca bagi abis.


Mak pon suggest la ke pasar tani, minta2 la ada org yg juai masa tu. Pagi2 lagi sblm Aiman bangun, aku & mak gigih ke pasar tani, sib baik dekat ngan umah.Kebetulan pula balik masa raya ritu, mana la ada ramai yg menjual. Tapi dalam2 tak ramai pun, banyak gak apa yg aku idamkan ada depan mata.
tau tak apa tu??




Pulut ayam = RM4
Pulut putih + ayam rempah + sos thai pedas manis + tabur pula ngan bawang goreng.
Masuk lam mulut jer, trus meletup...sedap uols

Adik-adik.......ini la namanya sepat ronggeng.
ala ikan kecik2 yg dicucuk ngan lidi.
Nak makan kena la goreng dulu.
jangan tanya sejarah sepat ronggeng ni, aku mmg tak tau.
Yg pasti bila mkn, mesti uols beronggeng.....tipu
bawah sepat ronggeng tu, ikan kering haruan...yg ni aku lom pernah jumpa kt mana2 kedai, lain dr yg lain.


Yg ni pula ikan pekasam. Aku beli ikan puyu & sepat.
Kalo goreng, rumah uols otomatik ada aroma terapi ...eh yer kerr. 
silap ari bulan tengah2 grg ikan ni, jiran sebelah tetiba jer dtg beraya...hahaha
Kalo aku goreng, mulut Aiman asyik sebut busuk jer....ada ku kisah.



Keempat2 makanan di atas tu la, yg jadi peberet aku......dah org utara mmg la camni, suka mkn menda2 sedapppp   jaa :)

tapi ketupat tu, dapat masa raya jer lahh.


Ni aku campur sekali la, senang nk khatam n3 raya di Perlis.

Ni pula sebelum kami balik, mak bekalkan kuih raya.
Thn ni mak terlebih rajin pula, sempat pula buat 2 jenis kuih raya. Kuih2 lain tu mak suruh bawa balik. Kebetulanpulan adik aku dapat hamper kuih raya. Banyak la pula kuih raya aku tahun ni.


Sebelum balik Putrajaya, kami singgah bermalam di rumah adik di Seberang Jaya, PP. Saja2 nak jumpa adik & anak2 menakan...skali skala balik, time ni jer lah dpt jumpa. Thn ni adk aku beraya di Johor rumah mertua. 
Dapat gak Aiman jumpa sepupu sepapat...setahun sekali dua jer dapt jumpa...dh jauh2 camni lah jadinya...


Tamat juga kisah n3 beraya di Perlis. Pasni kita citer beraya di KL pula (=_=)

10 comments:

Qhaifa Nur said...

terliuh tengok sepat...makan panas2
terasa nikmatnya..

mamyharraz said...

mmg puas hati dpt makan mknanan yg diidam :)

kat sini jarang nak jumpa sesedap kt kpg menu2 camni..

ooo gitu yer rupa sepat ronggeng baruku kenal hehehe

eima said...

kat kedah je klu nk mkn ikan darat gitu ....

.::Lynn::. said...

kak az, nak beli ikan pekasam.. ada lebih tak...
****laju² telan air liur.... kecur beb

~izan~ said...

akak..semua lazat2...tp tu la,jauh!

sepat ronggeng kena wat sanggul tinggi2 ekeke..

Yan said...

akak suka ikan pekasam. tapi tak tau masak.

ZaNa aDieyZa said...

pulut ayam tu menggoda jiwa raga zana.. hihihi

p/s: kak, zana ada e-mail ttg apam polkadot.. tapi akk reply..

Ross... said...

tergoda ngan pulut ayam tu..terasa2 je dlm mulut...

Mama Gee said...

sedapnyaa pulut ayam tu...tp ntah zaman bila nk pi rs ni...apakata u tlg buatkan ai az?

-Sara- said...

ala..biasala tu..kite ni klo campak kat ceruk dunia mane pon, mknn tradisi kg kite gak yg best..ye tak..hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails