~ CliCk mY HeArT ~

Friday, August 5, 2011

Petang2 ni masa utk tayang makanan

Dah 5 hari berpuasa, ni la hari pertama tayang makanan. Hari2 lain x sempat, letak2 makanan atas meja jer..tau2 dh azan.


Semalam masak ringkas2 jer coz lauk pon nk abis. Jom nengok, kot2 idea utk uols mask ptg ni.


Ayam masak  daun kunyit--ekceli namanya ayam masak limau purut, tapi disebabkan daun tu x der aku campak jer daun kunyit banyak2 & daun kari

Kacang goreng bertelur

yg ni sapa2 tak tau, sila masuk tadika semula ^__^


Ni nk bagi resipi ayam mcm pic atas

Bahan2
Bawang merah, putih, halia, lengkuas, cili kering--blander
Kalau x der cili kering boleh jer letak cili merah+ cili api--kalau rasa nak pedas, letak la banyak2
Serai--ketuk
Asam keping
Garam
gula
Santan
Daun limau purut+ daun kunyit
Bwg besar---potong bulat


Cara2:

Ayam letakkan garam kunyit & goreng separuh masak & angkat letak tepi.
Tumiskan bahan blander & bunga lawang, kayu manis, buah pelaga. Dah kering sikit, masukkan santan, serai, asam keping.
Bila dh menggelegak kuah baru letak ayam yg dh digoreng. Jgn lupa letak sikit gula & garam. Bila ayam dah empuk & sblm tutup api, masukkan bwg besar yg potong bolat2 tu. Hias ikut suka ati.
done

Tgg azan, baru leh makan

Selamat mencuba (=_=)


stok lauk dh abis, ptg  ni mau beli nasi kukus...yippieee





5 comments:

mamyharraz said...

ok best siap ada resepi..

nampak menyelerakan ayam masak kunyit tu :D

~Siti Hajar~ said...

Isea dah datang toing toing toing...

nk buat ayam tu..

Hrp2 penyakit 'M' tak mai la...

~izan~ said...

tang ikan goreng tu kalau tak tahu bkn masuk tadika balik kak,tp g siap2 masuk perot mak semula heehe

tak abis lagi ke kak daun kunyit akak hehe

-Sara- said...

tgk bahannya mcm ayam golek jee.. cume aym golek xdelah daun jari,kunyit sume tu..rase cm aym golek ek?

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

oooppppsss...kakD tertngk awai la plak...huhuhuhuhu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails