~ CliCk mY HeArT ~

Tuesday, January 8, 2013

Kisah Rumahku..

Ari tu citer kisah rumah lom abis kan, meh nk citer lagi. Sajer nk habiskan kisah rumahku syurgaku. Esok2 senang nk dijadikan panduan, kenangan smua tu. Masa aku pindah rumah baru ni, banyak  lagi yg lom siap dan ada yg mmg tak buat-buat lagi.

Rumah ada gak sesetengah bilik dan tempat yg tak bercat, kiranya nk cat kaler lain la. Kalo boleh aku tak mau pakai cat dinding lama tu, dh kusam & ada yg kotorpon. Maklumla dh 6 tahun rumah tu terbengkalai. Paham2 jer lah rupanya. Gigih la kami laki bini mengecat, nk upah org mahal la pulok, baik buat sendiri jer.

Bayangkan esok pindah, mlm tu masih lg sibuk nk mengecat huhuhu..Tu pon ada yg tak siap2 lagi, tak perlah dh duduk nanti leh lg ngecat, cuma leceh la nk alih barang-barang.


Rumah ni banyak yg rosak, duit abis kat kos baiki jer huhuhu...rumah ni mmg wajib dpt pampasan. ari ni en asben dh submit borang ke tribunal, ada gak kawan2 setaman yg dipanggil utk dengar kes. Kami may be bulan 2 kot, pampasan plak berjanggut la kot nk tunggu.

Serba sikit yg kami buat....

Dapat buat table top jer
Pasangkan kipas kt dapur, kalo tak masak leh la pasang,
Biasala badan yg lemak berkrim mcm aku ni cpt jer kepanasan, 
jadinya  masa ko nak basuh pinggan ker, siang ikanka, kopek bawang ka leh la on kipas tewww
makin bertambah2 rajin wat keje kt dapo

Dulu belakang ni ada tanah sejemput, tapi aku taruk tiles jer smua.
Kononnya nk letak mesin basuh, tup2 tak leh letak plak.
Aku kena buat dinding tinggi dulu kat pagar hijau. Walaupun aku dh pasang awning, kawasan ni tempias gak kena hujan. jadi tak moh mesin tu karat, terpaksa la mesin tu bertapa lam umah dulu.
Tgg bajet ada leh la naik dinding

Hall buat plaster siling tingkat2 jer
pakej skali ngan lorong 
Plaster siling + wiring + upah pasang lampu kipas = RM2800 

sila beri laluan!!!
lorong menuju ke dapur ni kecik jer, kalo selisih pandai2 la tolak ansur.
lorong ni pun ada, plaster siling pakej ngan hall kat atas


ruang tempat makan ni plaster siling biasa jer 
 RM500 skali ngan wiring dan pasang lampu

Tak tau la kos ni mahal @ tidak, waktu2 mcm ni duit kluar laju jer mcm air banjir huhuhuhu


Gambar2 ni sebahagian apa yg aku buat dlm rumah tu.
Apa yg aku citer kat sini tak der niatpun nak menunjuk-nunjuk atau yg sewaktu dengannya.
Aku sedar rumahku bukannya rumah yg hebat-hebat mcm kt luar sana, cumanya n3 boleh dijadikan sejarah dan kenangan untuk aku di waktu yg akan datang.
Sekian, terima kasih 
~ peace ~



16 comments:

-Sara- said...

xpe, info cmni leh share utk bakal2 pmbeli n pendeko umah cm sara ni..hehe

~Siti Hajar~ said...

Xkisah la rmh besar ke kecik janji ada rmh sndiri...ye dak?

Rmh tbengkalai blh dpt pampasan kan, tuntut jgn xtuntut, nti blh tambah modal ubahsuai rmh lg..

Azlina said...

Suke bace n3 ni.

Xpela kak,besar ke,kecik ke,itula rumah kite.."Rumahku Syurgaku"..

Memangla bile masuk umah baru ni,duit tu kuar macam air jer kan kak..ina dah rase sume tu,tapi last2 bagi sewa jer..huhu!!

Siyes cantik umah akak ;)

syariza09 said...

Sara
info ni sikit sgt haihhh.

Siti Hajar
wajib tuntut

Azlina
yer ker...penat rasanya lalui pengalaman mcm tu

azieazah said...

Syukur la tu. Ada orang rumah dia jauh lebih kecik dari tu tauuu...

mamyharraz said...

tumpang happy awk dah masuk rmh sendiri.
terus rasa rindu kt rmh klia sy tu.
tp buat masa ni tak bercadang nak dok situ..sbb jauh.

takpelah sya..sekuranya awk tak lokek nak cerita harga kos sebenar..mana tau ada yg tgh servey harga boleh buat panduan dr entry awk ni :)

lawalah bahagian dapo..suka sy tgk.

MrS. F!zA said...

rumah kami bru bt grill ja k.mah..tkthu lg nkdduk ke tak lg rumah tu..rasa mls plk nk berjauh2..

MRS. K said...

yeay! dah bau nasi beriani umah baru nih

syariza09 said...

azieazah
w/pun dh bertahun2 tgg, dh dpt ni mmg syukur sangat2 kak

mamyharraz
ok per, leh gak mammy dpt income bulan2..dapur sy tu biasa jer, kabinet pon lom buat lg


Mrs Fiza
kalo jauh sgt, baik pikir abis..tgk la pro dan kontra


Mrs K
insyaalla, kalo buat i jemput uols ke rumah kecikku :)

munna said...

tak kisahlah rumah kecik ke besar... yg penting rumah sendiri

SiTi said...

rumah sendiri ...tu yg puas hati kak.. apa nak buat...kita buat ikut selera kita...xpe ni semua akan jdi kenangan... bukan semua bnda kita boleh igt..jd bile tulis kat sini sekurang2 dpt gak kita imbas kembali satu hari nnti

MBOK EMA said...

memang gini kan..

saya pun nak pindah.. tengah kumpul bujet nak pindahhh rumah.. baru dapat kunci rumah Jan 2013 nih.. ni dah nak masuk Jun ni pun maseh jugak kumpol duit nak pindah rumah..

saya org Sarawak.. blogging slalu dlm sarawak. hahaha.

anyway! NICE HOUSE!!! :)

Anonymous said...

awk ade fb x?nak tnye psl reno uma ni..sy bakal dok ctu juge :)

syariza09 said...

Anonymous
boleh tanya saya di email syariza09@gmail.com

tp sy x pandai sgt kalo pasal reno ni. kalo nk buat reno, elok dtg ke taman sbb skrg ni fasa 1 tengah rancak berrenovation, may be leh tgk contoh & tanya pada taukey2 reno

muzam said...

Salam,

Nk tanya..saya baru beli rumah area lestari permai ni..yg hall tengah tu RM500 harga sekali dgn konkrit atas ke?
cdg nk psg awning je tp byk komen kate selalu bocor..

syariza09 said...

500 tu utk plaster ceiling +wiring saje. Sblm ni pakai awning poly tp tempias. Now dh tutup ngan konkrit pon still bocor kt tepi. Rata2 rmh kt cni problem kt ruang tengah. En muaz try tanya ngan jiran2 ttg keadaan rmh dorang may be ada pendapat lain psl ruang tengah tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails