~ CliCk mY HeArT ~

Thursday, July 28, 2011

Desert ala-ala Pos Xpress

Projek mega koi 2 pagi. 
Mula2 susun bhn2 utk masuk dlm blog--wajib yer =) 
Kenapa pukul 2?? sebelum tu mcm biasa wat projek mega apam dulu, pastu mata rasa x mau pejam lagi, sambung plak ngan projek xpress ni.
Sebelum ni en asben ada request minta buatkan apam 200bj, dia bayar tau. Jumaat ni opis dia ada wat makan2, so kekononnya nk sponsor la tu.
Tapi kannn, bukannya aku pilih kasih. Tapi rasa x terdaya nk buat, sbb ada lg yg oder apam ni b4 posa. Kang aku buat, pastu apam bantat ker, x gebuss ker,,aku jugak yg frust tertonggeng nak kena wat berkali2.


lastly mmg aku target buat ni.
Semudah Mudah.com takde kena mengena pon
Puding Triffle
Mmg xpress, kejap2 jer dah siap
Malam tadi baru buat sebekas, mlm ni sambung lagi sebekas
Ni kiranya kali ke3 lah aku buat, w/pun kali ke3 masih tetap tgk resipi, lom nk hapal2 lagi.
Nak resipi???
Cer tgk kt bawah n3



Ni nak bagi tips bagi uols yg wat apam dot. Kot2 la uols kena buat utk kenduri kendara , mesti la kena buat banyak.
Kalo buat banyak2 ni biasalah kan, slalu jer adunan tu masuk angin. 
kalo setakat satu adunan aku rasa still ok kot,  tapi kalo buat banyak adunan, konpem akan alami problem yg mcm mana aku alami.

Jadinya, utk mengurangkan angin2 dlm adunan tu ,aku dh tak pakai lg piping bag tapi aku gunakan botol sos baru beli tau.
Mmg x mengecewakan, sbb adunan ni kena sentiasa top up dlm botol. pastu sambil2 nk top up tu, kacau la sikit aduan supaya angin yg ada tu keluar.
Aku idok ler kata100% peratus x der angin, ada la juga tp sikit2 jer. tak der skt mata nengoknya. Kalao lobang banyak sangat nanti jadi apam bulan lak

kalau boleh cari la botol yg lembut sikit, idak ler tangan sakit nk memicitnya



pastu jgn lupa wat tonggeng camni ok, kalo x tonggeng susah plak adunan nk kuar

ok itu jer wat masa ni.

nak resipi  xpress???
Resipi ni bukan aku punyer tapi aku cuma
C & P dari mamatisya

Puding Triffle

resepinye:
1 buku kek gulung
1 tin susu cair
7 sudu besar gula-nk manis lg ltk la byk lg
4 sudu besar tepung kastard (bancuh dgn 1/2 gelas air)
1 tin fruit coktail
1 kotak jelly nona (perisa strawberry) nk perisa lain pn bole-ikut suka



cara2 :
potong kek gulung..susun penuh dlm bekas dan mampat
(seeloknye bekas jernih/kaca..kalau nak hidang utk tetamu..biar cantek!)

pastu masak susu cair, 1 tin air, gula sampai mendidih..
then masukkan bancuhan tepung kastard..kacau lagi sampai agak2 pekat...

curahkan dalam bekas jernih/kaca yg dh ltk kek td...

pastu masak jelly ikut arahan kt blkang kotak

kemudian curahkan atas adunan kastard...
taburkan buah2an dalam tin.. sejukkan..


ni tambahan dari aku, sebelum tuang jeli atas kastrad, pastikan kastard sejuk dulu, kalo tuang masa panas2 nanti x dapat bentuk layer sbb jeli & kastrad bercampur
aku sajer2 tambah Nata de coco, sedap tu kenyal2 jer gigit

puasa nanti leh la uols try
Selamat mencuba


15 comments:

-Sara- said...

sara buat skali haritu tak jadi, dh frust dah! sbb xnyabor2 tgu kastard tu keras dulu,dh masukkn jeli, lgsg xjd! :(

sekadar satu coretan said...

boleh la cube ni..
dulu2 kak ain pernah buat..entah kenapa mcm kureng menjadi jer...tapi habis la jugak anak2 makan...

wahida said...

pernah buat trifle ni...mmg sedap kan...dan mudah...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

skg kakD pun dah stat masak2 balik..sebelum ni hanya be2 ja yg boleh mkn...skg dah ber3 tu yg kena blajar buat apa yg ank suka...

Unknown said...

esok ada portluck kat opis, sy nk buat puding triffle ni la, sonang je resipinyer...hehe

Thx bt n3 ni, ada gak idea utk esok...hehe

syariza09 said...

-Sara-

tu laa, jgn gelojoh sgt

syariza09 said...

ainnoraini

try lagi kak, resipi ni pula

syariza09 said...

wahida

sedap mkn sejuk2

syariza09 said...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™

kit abuat apa yg ank & somi suka =)

~izan~ said...

rajinnya kak...kalau dkt nk mintak setalam yer bukan sepotong dua hehehe..izan tak pernah buat ni..bila ek nk cuba,bley wat menu buka kan.. =)

syariza09 said...

~Siti Hajar~

leh la buat tu, senang jer. tp ken acari bhn2 dulu la =)

mamyharraz said...

sy mmg takde bakat memasak..dan tak berani nak cuba..

takpelah sy tukang order je..haii blalah nak mkn apam polkadot awk ni..kena p putrajaya nampak gayanya ;)

Che Mid said...

Salam, Kalau beli barang dapur tiap-tiap bulan tu, memang siap beli barang2 tuk buat kuih muih sekali ke..?

Zana Adieyza said...

nak cuba jugak la.. selalu jer tgk org buat, tp x pernahnya zana buat.. hahaha

Azian Elias said...

wah..express2 pun ok gak tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails