~ CliCk mY HeArT ~

Tuesday, September 21, 2010

Makanan raya di Perlis

Okeh..suku pic dh siap. Bila dah banyak tak tau nak publish yg mana dulu.
Oklah aku story pasal perut dulu. Pagi raya tu of coz weols kena isi perut ngan masakn yg dibuat oleh mak. 
W/pun kampung ku di utara (Perlis) tapi di rumahku kami menjamah makanan yg berasal dr Pantai Timur. 

Sebab apa jd mcm tu??? 
Sebabnya weols ada campuran darah Utara & Timur. Bapaku asal Perlis & mak pula asal dr Tumpat, Kelantan.
Sebab tu la setiap kali raya masakan wajib adalah Nasi Dagang.
Yg lain2 tu cuma sampingan jer.

Slalunya nasi dagang ni kami akan makan berulang kali, sampai puas. Ye la..bknnya senang nk rasa makan mak. Yg beli & yg dibuat sendiri dah tentu la tak sama. Tapi rasanya thn ni ralat sikit sbb aku cuma mkn skali jer nasi tu. Bila nak makan kali kedua, nasi dh abis sbb jamu pada tetamu yg dtg. Menyesal pula tak makan awal2. Nak wat camna, dh jadi rezeki tetamu kan. 

Nasi dagang + gulai ayam + gulai tongkol + acar

Nasi impit + kuah kacang + Satey goreng + Ketupat palas

Ketupat palas
Tak tau ketupat ni jantan ke betina
Selalunya org Perlis buat ketupat ni guna pulut susu. Banyak dijual di Padang Besar
Bila guna pulut susu, ketupat ni putih melepak & sedap sangat.
Tapi ketupat yg ni, mak cuma beli jer...tak buatpon

Satey goreng..

Ni jer yg dpt tayang utk ari ni..Yg lain2 tu pasni yaa


10 comments:

~~*Lady Salwa*~~ said...

amboi, meriah betul meja makan dia pagi raya ye...

nikmat betul dapat makan masakan mak... tu la, bukan selalu dapat makan masakan mak nih...

tambah lak masakan utk makanan yg bermusim...

MRS. K said...

patut ar sebuk tanya mana nak cari beras..

Fara said...

penuh meja...raya hr tu xpuas makan ketupat palas.

syariza09 said...

~~*Lady Salwa*~
betoi laa. bukan senang nk suruh mak masak ni. slalunya kena tgg ramai2, baru leh wat

syariza09 said...

MRS. K

nak buat sendiri lom pandai2. tgg org buat ja

syariza09 said...

Fara
Sama la kita. Ari tu brp ketoi ja masuk dlm pewot..lom puas daa

mamyharraz said...

wahh wahhh menuuuu hmmm jeles hehe

hyazz said...

maner dapat beras nyer... kalau masak beras biasa + beras pulut pun sedap gak...

syariza09 said...

mamyharraz
biasa la tu. hari raya je leh dpt menu byk mcm ni ^_^

syariza09 said...

hyazz
i lbh suka mkn nasi dgang ngan beras ni. lbh feel.
Kat Perlis senang nk dpt beras ni sbb dkt ngan sempadan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails