~ CliCk mY HeArT ~

Wednesday, August 18, 2010

Akhirnya....sotong itu menjadi.....

Ari ni kiranya dah 8 hari kita berpuasa. Blog org2 lain kalau tgk semua nyer letakkan gambar masakan yg sedap2 belaka. Tapi aku lum letak apa2 gambar yg aku masak pon. Ari2 masak tau.
Bukannya apa, bila nak amik gamba ja, hp dh abis bateri hp aku kan dah nazak huhu. Kadang2  tu mmg tak sempat nak amik sbb bila hidang atas meja jer azan berkumandang..so mereka2 yg berada di kawasan meja akan terus serbu lauk pauk iteww. Camno la nak amik...

Semalam aku dah nekad, w/pun aku balik lewat semalam (6.30ptg baru sampai rumah..konpem kena bersilat kat dapo) aku tetap masakkan sotong itewww. Macam2 resipi baru yang aku dah print..hehe..masak tgk resipi tu. Sotong itu ku korbankan menjadi 

SoToNg MaSaLa

tak sia-sia aku masak ni sbb dpat pujian drp en asben & adik...sedappppp sangat. Terasa jintannya.
Next time leh wat lagi.
Kawan2 yg tak tau nak masak apa tu meh cuba resipi ni (amik dari blog Kak Ummi)

SOTONG MASALA

Bahan A:- 
500 gm udang/sotong (dibersihkan ) 
2 biji tomato (dibelah 4 atau 6)
3 tangkai daun kari
1/2 cawan yogurt asli *** kat rumah tak der yogurt, digantikan ngan santan (sedikit jer)
2 tangkai cili merah (dihiris serong)
2 tangkai cili hijau (dihiris serong)
2 sudu kecil serbuk cili (*ni akak tambah sikit nk kasi pedas sikit, terpulang ya..)

Bahan B (dikisar):-
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu besar jintan putih - kisar kering
1 sudu besar jintan manis - kisar kering
1 sudu besar lada putih - kisar kering
1 sudu kecil serbuk kunyit

Cara-Cara:-
  • Panaskan minyak di dalam kuali dan tumiskan bahan yang dikisar dan daun kari hingga wangi.
  • Masukkan udang dan tomato. Kemudian kacau rata (tambah air sekiranya perlu)
  • Masukkan yogurt, cili merah dan cili hijau. Kacau sebentar dan tutup api.

Sayur pula aku goreng kan baby kailan campur ngan udang

lauk pauk ari sebelumnya  ada lagi, mlm td wajib dihabiskan

sekian...
akhirnya dapat jugak buat n3 masakan di bulan puasa
hehehe

8 comments:

hyazz said...

best nyer az.. nak cuba la...tp biler ekk...hehehe

~~*Lady Salwa*~~ said...

berkeroncong perut pagi2 tengok makanan... hehe

akhirnya, dapat jugak idea ye... best2... nanti boleh la sal cuba... hehe

syariza09 said...

hyazz ...
wehh...cepat la gi beli sutun. nanti leh la buat


~~*Lady Salwa*~~
tu la. puas dah dok godek2 cari rsp. Buat la Sal..gerenti licin :)

mrs_yus said...

wah mengancam sungguh! tp sara kureng sket nk msk2 jintan hitam,jintan putih sbb xknal cne rope bende alah tuu..ahaha :P

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

wahhhhhhhhhhhhhhhh menuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ... pelbagaiii ;-)

syariza09 said...

mrs_yus
alahai sara...cpt2 google cari rupa jintan manis & putih. pastu trus gi bli kat kedai hehehe

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil
menu yg pelbagai sbb campur masakan ari & smalam....aci dak :D

Pn. Zana said...

salam syariza :

sy ambik resepi ni yer :D

syariza09 said...

Pn. Zana
Ambik ler..resipi copy paste ni. Zana masak mesti bertambah sedap.. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails