~ CliCk mY HeArT ~

Wednesday, April 27, 2011

Hubungan manusia dengan buah-buahan




Selalu bertindak adil
Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membahagi makanan sama rata ke biji2nya, semua seimbang, tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.


Jangan suka mendedah tubuh
Jadilah seperti jagung, jangan seperti gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak, sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu.


Setia terhadap pasangan
Jadilah seperti pohon pisang.
Pohon pisang kalau berbuah hanya sekali seumur hidupnya.


Kecantikan dalaman
Jadilah seperti durian, jangan seperti kedondong.
Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya lembut dan manis.
Berbeza dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat, tetapi di dalamnya ada biji yang berduri.


Jaga kesucian dalam bergaul
Jadilah seperti sengkuang,
walaupun hidup dalam tanah dan selut, tetapi umbinya tetap putih bersih.


Semakin tua semakin bijaksana
Jadilah seperti cili.
Semakin tua,semakin pedas.



Jangan bermuka-muka
Jadilah seperti buah manggis.
Buah manggis bisa diteka isinya dari bahagian bawah buahnya.




Menjadi banyak manfaat
Jadilah seperti
buah dada.
Kerana selain bermanfaat sebagai sumber tumbesaran buat anak, ia mampu menjadi alat rekreasi buat bapaknya juga!



Opsss! Jgn marah yaaa...hehehe….

sumber: email

16 comments:

~izan~ said...

yg buah last skali tu paling power kak hehe...

akak,bley copy ke ni? nak twit2 hehe...

Pn. Zana said...

hahaha. yang last tuh x tahan

syariza09 said...

~izan~

amik jer lah izan...n3 penghibur hati :)

syariza09 said...

Pn. Zana

hehe...buah tu yg plg best :D

.::Lynn::. said...

best, best, best.. sangat best!

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

yg last...buat kakD tergelak la plak...pandai ko ye....

mamyharraz said...

entry ni sgt hiburkan hati sy :)

hehe sgt terhibur :)

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

alahai..ramainya manusi gajus skang ni...huhu sedih :P

syariza09 said...

.::Lynn::.

yg mana yg best tu?

syariza09 said...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™

nk hiburkan kakD la ni :D

syariza09 said...

mamyharraz

hehe...misi tercapai

syariza09 said...

[p@kcikLie] : [ mamaDiana]

betul tu, nk cari yg jagung susah skrg ni

ieda said...

suke .. suke .. dan sungguh bermakna :))

syariza09 said...

ieda

me too :D

sW33tdARLiNG said...

eh eh ehh.. tetiba yang last sekali baca banyak2 kali plak.. kekekeke

AkuAnakMuda... said...

mmg bagus n3 ni tapi mcm org lain jugak kwn suke buah yg last skali tu,Opsss! Jgn marah yaaa...hehehe….

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails