~ CliCk mY HeArT ~

Friday, October 8, 2010

Ronggeng


Kawan2 tahu ker makna ronggeng ni. Alaaa.....yg menari tergedik2 tu la namanya ronggeng. Aku ingatkan manusia jer yg leh ronggeng. Tapi aku silap. Rupanya binatang pon leh ronggeng. Hmm...binatang apa pula yg ronggeng ni...Jawapannya ikan sepat.
Tak percaya?




Ni la namanya sepat ronggeng.
 Jangan gelak2. Betul....mmg ni org panggil sepat ronggeng.
Ingat lagi masa mula2 kahwin dulu, mil ada kirim ni masa aku nak balik kampung. Masa dia sebut jer kirim sepat ronggeng, terus aku gelak tak hingat punya. Amik ko, baru jadi menantu jer dah brani gelak krg ajo. Dia pun pelik bila aku gelak mcm org gila. Dah mmg seumur hidup aku tak kenal pun sepat ronggeng ni. Bila dia bercerita rupa bentuk sepat ronggeng tu, baru la aku paham. Mama kenalpun sbb org2 opis dia yg balik Kedah bagi sepat ronggeng ni. Katanya sepat ronggeng ni mmg terkenal di Perlis & Kedah. 
Ooooo mcm tu ke..kekeke 
camnalah aku baru tau pasal ni. 

Bila balik kg, aku pun mulalah misi mencari sepat ronggeng, sib baik ada dijual di nat (konsep jualan mcm pasar malam, tapi bezanya ia di jual pada waktu pagi sahaja)
Agaknya sbb apa dipanggil sepat ronggeng, 
ikan2 ni dicucuk pada kayu buluh & saiz ikan ni comel2 jer
Bila aku cuba pusing2 & goyang2kan kayu buluh ni, mmg ketara aku nampak ikan ni beronggeng
wakaka

*******************************
agaknya lepas ni org panggil sepat shuffle pula sbb ikut peredaran zaman milineum
saper yg balik utara, sila cari sepat ronggeng sbg souvenir utk mertua @ kawan2
^__^

8 comments:

-Sara- said...

ahahaha
haahla kelakarla name sepat ronggeng
kt kl xde ek? cne rasenye tu? cm ikan masin ke?

syariza09 said...

x nah jumpa pon kt cni. aar sama jer ngan ikn masin, nama jer ter'over' sikit ^_^

~~*Lady Salwa*~~ said...

owh, sepat ronggeng ye... kalau menurut mak & MIL saya la, sepat ronggeng ni adalah sepat yg saiz dia takkan besar sangat...

besar cenggitu jek... sepat yg kecik2 tu & takkan membesar cam sepat lain...

kalau dalam pantang tak leh makan sepat ronggeng ni, sebab bisa...

entah la, tu kata mak & MIL saya la... hehe

[-suziey-] said...

hahahaha 2 bende yg berbeza..kt tau ronggeng yg pertama..ikan sepat rongeng xpnh dgr:D

syariza09 said...

~~*Lady Salwa*~~
dah agak. Sal mesti tau pasai ni, sbb Sal kan org Kedah..hehehe
ooo sepat ni mmg spesies yg kecik ka.igtkan sama ja ngan sepat2 lain, boleh membesar

syariza09 said...

[-suziey-]

ari ni baru dengar kannn....tak pe, info terbaru

hyazz said...

ooo...mcm ni ope nyer sepat ronggeng yer...hehehe

syariza09 said...

hyazz
balik Kedah nanti jgn lupa beli yer

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails