~ CliCk mY HeArT ~

Friday, February 26, 2010

Jom masak

Baru2 ni aku wat stok makanan lagi. Senang sikit, bila lapar jer, trus goreng. Wat aper?? biasaler...makanan kesukaan MR.....KARIPAP DAGING....ha..ha..jgn bosan ngan menu ku ini. Aku rajin pun sbb dia nak tolong..he..he..alhamdulillah. Kalo korang rajin leh wat karipap ni, senang jer. Utk kesenangan korang, aku sertakan skali resipi karipap yg aku amik dr Resipi NorainiAku x ikut sepenuhnya resipi ni, ada juga yg aku tokok tambah

Bhn Doh
600 gm tepung gandum
130 gm majerin
150 ml air (aku guna air sejuk dr peti ais)
1/2 sudu teh garam

Bahan-bahan inti :
7 biji kentang bersaiz sederhana, dipotong dadu kecil-kecil
100 gm daging cincang
1/2 biji bawang besar, dicincang>>aku blend bwg besar, bwg putih & halia
2 ulas bawang putih, dicincang>>
2 sudu besar serbuk kari
air secukupnya
garam dan perasa secukupnya
sedikit minyak untuk menumis
**aku tambah bwg besar yg dipotong dadu & sedikit daun sup yg dihiris halus

Cara membuat doh :
1. Air dan garam dilarutkan.
2. Gaulkan majerin ke dalam tepung hingga rata.
3. Tuangkan air sedikit-sedikit hingga menjadi doh.
4. Uli sebentar hingga doh agak licin. Cubitkan doh sebesar bola ping-pong dan rehatkan doh 15 minit. Tutup bekas dengan plastik.
5. Canaikan doh dan masukkan inti. Kelim tepinya dan susun atas dulang. Buat begitu sehingga adunan habis.
6. Setelah siap, bolehlah digoreng. Selebihnya bolehlah disimpan di dalam peti sejuk.

Cara membuat inti :
1. Tumiskan bawang (bhn yg dikisar) hingga kuning dan masukkan serbuk rempah kari.Masukkan daging dan biarkan ia empuk. Tambah sedikit air.
2. Masukkan kentang yang telah dipotong dadu. Tambahkan air dan biarkan ia masak perlahan-lahan.  yg dpotong dadu & daunsup Masukkan bawang
3. Apabila air telah kering, masukkan garam dan perasa. Masukkan bawang yg dpotong dadu & daunsup .Angkat apabila kentang telah empuk. Sejukkan sebelum digunakan. 



  


  
ini bknya tangan aku, tp tangan Mr yg sedang kyusuk mencanai


  
sblm ni aku gunakan acuan yg sedia ada. x pandai pulak nak kelim. tapi kali ni aku nekad nak cuba kelim sendiri . akhirnya menjadik jugak...bolehlaaaa

 
 siap utk disimpan 

####Selamat mencuba #####


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails